torsdag 2 oktober 2008

Livets gång





2/10 08

Jo det blev gjutet både under mjölkrumsväggen på baksidan. Istället för att gjuta golv så gjorde jag nytt trägolv av impregnerat virke. Gick ju betydligt fortrare. Elektrikern har åkt utomlands ett par månader och han inte koppla in vattenkoppen. Jo han satte en sladd på skälva vattenkoppen. Resten kopplar jag skälv nu. Fick på värmekabeln i vattenledningen i går och upp transformatorn som tar ner 230volt till 24volt. Nu är det bara att koppla ihop 24volts kablarna så är det värme på koppen.

Göt även bakom garaget innan vi åkte så nu håller det taket för snön i vinter. Funderar på bakom hö kanon? Gjuter jag platta där så går det lättare att koppla loss den och skuta in den så husvagn eller nått annat kommer in där. Husvagn står förstås ivägen när jag ska utfodra. Kröken uppe i taket skulle rätas ut några grader så står inte kanon i vägen längre.

Vi hämtade hem en super snygg vann innan vi for. 88 Chevrolet. Köpte en gång Chev 58 men blev blåst. Jo det är ju lite rost och skönhetsfläckar men det ska vi fixa. Skatten för nio månader 2447kr = 271kr/mån. Sist på Pegotten 1900 har jag för mej tre kvarter om året 475 i mån 1700 = 425 i mån 150 – 200 spenen mer att köra för. Fast pegotten drar otroligt lite men jag kör inte mycket nu för tiden. Får väl cykla upp på byn så får jag motion vilket många betalar för att få, alltså motion. Man kör bilen upp på motionsspåret så man slipper gå dit.

Till vanen har jag däck, snökedjor mm. men pegotten ska ha nya däck, försöka få fart på värmefläkten (troligen enkelt) bytte fläkt i vintras. Ena bakdörn är handtaget borta på och andra bakdörn går nästan inte att öppna. Snart dags byta knutar eller åtminstone en av dom eller byta plats med varandra. Vannen får jag in kajaken i och kan parkera på betydligt fler ställen en husvagn och pegott som inte går att låsa. Begriper inte hur han på Rösjöbadet kunde tycka husvagnen var risig? Visserligen hade han fått bort några stycken från campingen som var retså risiga. Men på andra kampingar står äldre vagnar, mycket äldre. Inga-Lill trodde det var bilen, pegotten med hängande kofångare och dörr utan handtag.

Vad har hänt mer. Jo farsan trodde på papplåda och inga sörjande.

Vi var 25stycken eller 26. Till o med en granne. Pesionärsföreningen skickade en krans eller blåmsteruppsätning åt det blå hållet. Så var det en till åt det blå från USA. 5st mer åt det röda med lite gult. Trären kista. Sångare som sjöng ett par låtar och präst med pisksnärtsskada, Åtminstone riktig halskrage innan begravningssermonin.

Jo jag tog upp potatisen i förgår och sista vitkålen, löken. Inga-Lill hade äpplen med från Sundsvall så vi har gjort äppelklyftor i lite sötat vatten,kort koktid och skalen kvar. Frusit in i plastpåsar. Har en kasse kvar. Vitkålen ska ju förhoppningsvis bli surkål inom närmsta tiden.

Ena vedhögen minskar och andra växer så man börjar se slutet.


1 kommentar:

ekofamiljen sa...

Hej!
Fin kajak, har ni hunnit använda den i sommar?

Inga sörjande är ju lätt för honom att säga.

Vad duktiga ni är med trädgårdslandet!