lördag 6 september 2008

Takjobb




6/9 08

Jag var in o tittade på ekofamiljens blogg och det fans mycket intressant där. Vidare tittar jag på blogg.se för att se hur man jobbar där. Värkar lättare på den här. Ja ja, I går ägnade jag dagen åt taket som bilder visar. Har inte samma tegelpannor utan byter åtta rader. Så får jag reserv pannor. Jag är tvungen att ändra varje panna i två hörn. Tur man har handslipen, vinkelslip heter det. Kom några regnskurar under dan men ganska måttliga så jag tror inte det gick igenom taket. Nu är bara, vilket inte är så bara, ytter raden kvar. Dom långa skruven slut så jag ska leta om jag kanske har fler. Lusthuset kanske kan bistå annars. Skruvar fast en panna lite här o var, inte varje panna.

Version:1.0 StartHTML:0000000168 EndHTML:0000001882 StartFragment:0000000487 EndFragment:0000001865

7/9 08

Fixat med hemsidorna en stund nu på morgonen. Aj katten nu är mynta teet för starkt kanske.. Ja lite förlänge men drickbart.

I går jobbade jag vidare med taket. Tegelpannor bortom skorsten var trasiga. Fick ligga på mage över tacknocken och pilra dit dom. Sedan från stege, har några till att byta. Så plockade vi en proppfull kasse med röda vinbär till saft. Plockade även upp några vitkål och bondbönor. Att jag aldrig lär mej lite större avstånd på vitkål och några till. Satte i år en del KrydTagetes emellan och tänkte ta bort dom när det tätade till sig, men inte då. Säger som vanligt, men nästa år.

Föra året på tok förmycket sallad och i år för lite, lite mer kålrötter och majrovor, mindre grönkål och mycket mer spenat. Spenat i omgångar och rädisor. Brokolon värkar inte ge nåt och brokoli är snål. Lök är mest stenglar. Nej ut i solen

1 kommentar:

ekofamiljen sa...

Du lyckades få en bild högst upp!
Nu ser det ju bra ut!
Har ni kallt? Det känns så på bilden på något vis. Hur klarar sig grönsakerna om det blir frost?
Kram!